Velg format

På lager
kr 279

Utvikling

Fra utviklingspsykologi til utviklingsvitenskap
Utviklingsvitenskap er et tverrvitenskapelig fag om menneskets livsløp fra fødsel, gjennom oppvekst og alderdom, til død. Med dette faget kan vi sammen finne den veien til handling som sikrer barna våre, og dermed samfunnet, en bedre framtid.

Utvikling er et positivt ladet begrep. Vi trenger en systematisk vitenskap som beskriver og forklarer menneskets psykologiske framskritt - menneskets utvikling. Denne utviklingen kan ikke forstås ved hjelp av utviklingspsykologi alene. Faggrenser bør derfor utfordres og overskrides ved at vi utforsker «andres» territorier. Tør vi det, får vi til gjengjeld en bedre forståelse av utviklingsvitenskapen.

Dette er en bok som ser teknologi, pedagogikk og framtid i sammenheng. Bokens tverrfaglige profil gjør den aktuell for studenter innen grunnskole- og barnehagelærerutdanning, spesialpedagogikk, barnevernspedagogikk, sosialfag, psykologi, og sosiologi.

Boka er oversatt til norsk av Arne Solli.

«En bok som bidrar med viktig kunnskap om barns utvikling og er kritisk til den pedagogiske styringen av barnehagen.»
Maria Øksnes i Første Steg nr. 3, 2018.

Informasjon om boka

  • Språk: Bokmål
  • ISBN: 9788215032603
  • Utgivelsesdato: 01.06.2019
  • Bokgruppe: 893
  • Oversetter: Arne Solli tidl.Første steg

Dion Sommer

DION SOMMER er professor i utviklingspsykologi ved Psykologisk institutt, Aarhus universitet i Danmark. Han er blant annet skaperen av faget barndomspsykologi. Her sees barndommen, barns utvikling og barns læring som ett, og i en felles historisk, samfunnsmessig og kulturell kontekst. Gjennom mer enn 30 års forskning har han beskjeftiget seg med barn og barns dobbelte oppvekst og sosialisering i familien, barnehagen og skolen. I dag er det det nye paradigmeskiftet som opptar ham, der utviklingspsykologien (developmental psychology) er transformert til utviklingsvitenskap (developmental science). Et nyere forskningstema er er dessuten den forhistoriske barndommen - eksempelvis gjennom det tverrvitenskapelige prosjektet «Care, Socialization and Play in Ancient Attica - A Developmental Childhood Archaeological Approach». Dion Sommer har forelest og opptrådt ved mange konferanser i Danmark og internasjonalt, og han står som forfatter av mer enn 150 publikasjoner i form av bøker, kapitler i bøker, og artikler, utgitt på en rekke språk. Han er i tillegg en aktiv forskningsformidler og samfunnsdebattant i massemediene, kjent som en kritiker av PISA-testing og av målstyrte skoleforberedende aktiviteter i barnehagen.

http://pure.au.dk/portal/da/sommer@psy.au.dk
Mer informasjon om forfatteren